کد مطلب:298694 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:250

حقوق زن از دیدگاه قرآن


طبق آیات مكرر، خداوند سنت وحشیانه زنده به گور كردن فرزندان را شدیداً تقبیح و عاملان و مرتكبین این جنایت را مستلزم مجازات و به كیفرهای سخت وعده داد. از جمله آیه ی شریفه: «وَ لا تَقْتُلُوا اولادَكُمْ خَشْیَهَ اِملاقِ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ اِیَّاكُمْ اِنَّ قَتْلَهُمْ كانَ خِطْاً كَبیراً» [1] .

«و هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانید كه رازق شما و آنها هستیم، این زنده به گور كردن و قتل كاری بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند است».

و در آیه ی ای دیگر خداوند به این امر سختگیری بسیار فرمود: «وَ اِذَا الْمَوْؤُدَةُ


سُئِلِتْ بِاَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» [2] .

«و هنگامی كه از دختران زنده به گور باز می پرسند كه آن بی گناهان را به چه جرم و گناه كشتید؟»

هم چنین خداوند متعال برای اعاده ی حقوق از دست رفته ی زنان آیات مكرری نازل فرمود. [3] .

در عصر جاهلیت زنان و كودكان كه قدرت حمل سلاح و جنگ و دفاع از حریم زندگی و احیاناً غارتگری ندارند، به این دلایل از ارث محروم بودند و ثروت میّت را در میان مردان دورتر تقسیم می كردند. [4] .

خداوند برای مبارزه با این عادت و رسم غلط این آیه را نازل فرمود:

«وَلِلرِجال نصیبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الاَقْرَبُونَ وَ لِلْنِّساءِ نصیبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الاقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ اَوْ كَثُرَ نَصیباً مَفروضاً» [5] .

«و برای فرزندان ذكور سهمی از تركه ی ابوین و خویشان است و برای فرزندان اُناث از تركه ی ابوین خویشان بهره ای است چه مال اندك باشد و یا بسیار نصیب هر كس از آن (در كتاب حق) معین گردیده است».

ضمناً آیه ی فوق یك حكم عمومی و كلی برای همه ی انسانها ذكر می كند و آنهایی كه فكر می كنند پیامبران اگر ثروتی داشته باشند به عنوان ارث به بستگان


آنان نمی رسد بر خلاف آیه ی فوق است. [6] .

همان طور كه قبلاً ذكر شد، در عصر جاهلیت، مِهر را كه حق مسلم زن بود، غالباً در اختیار اولیای او قرار می دادند. خداوند در آیات قرآن كراراً مردان را به رعایت كامل این حق توصیه كرده است، [7] و مهر را پشتوانه ای برای احترام به حقوق زن قرار داد.

هم چنین رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله با رفتار خویش نسبت به حضرت فاطمه علیهاالسلام عملاً ارزش و مقام زن را از دیدگاه قرآن و اسلام به مردم تعلیم می داد. و احادیث متعددی در احترام به دختران و زنان از ایشان روایت شده است.

همچنان كه فرمودند: تولد دختر در یك خانواده برابر است با نزول رحمت خداوند بر آن خانه، و آنقدر به دخت گرامیش حضرت فاطمه علیهاالسلام احترام می گذاشت كه مردم تعجب می كردند و با تمام مقامی كه داشت، دست دخترش را می بوسید، و به هنگام مراجعت از سفر نخستین كسی را كه دیدار می كرد دخترش حضرت فاطمه علیهاالسلام بود. [8] .



[1] قرآن مجيد، سوره ي اسراء، آيه ي 31، ترجمه ي الهي قمشه اي.

[2] قرآن مجيد، سوره ي تكوير، آيه ي 8 و 9، ترجمه ي الهي قمشه اي.

[3] ر. ك: سورهاي نساء و طلاق. آيات متعددي از آن در مورد احكام و حقوق زنان مي باشد.

[4] ر. ك: تفسير نمونه جلد سوم، صص 274- 273.

[5] قرآن مجيد، سوره ي نساء، آيه ي 7، ترجمه ي الهي قمشه اي.

[6] ر. ك: تفسير نمونه، جلد سوم، ص 275.

[7] ر. ك: قرآن مجيد، سوره ي نساء، آيه ي 4. «و اتُوا النَّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةِ فَان طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيٍ مِنْهُ نَفْساً فَكلوه هَنيئاً مَّريئاً».

«و مهر زنان را در كمال رضايت و طيب خاطر به آنها بپردازند پس اگر چيزي از مهر خود را از روي رضا و خشنودي بر شما بخشيدند برخوردار شويد كه برايتان حلال و گوارا خواهد بود».

[8] ر. ك: تفسير نمونه، جلد يازدهم، ص 275.